Lentekriebels op de Nicolaasschool

De afgelopen jaren was het thema Lentekriebels een beladen thema op de Nicolaasschool. Het zorgde voor veel weerstand, angst en onbegrip bij ouders, die seksuele voorlichting als een taak van henzelf zagen, niet van de school. Daarnaast gaven discussies op social media het thema een negatief imago. De schooldirectie besloot dat het tijd was voor een nieuwe aanpak en schakelde Schoolmaatschappelijk werker Marjolein in om mee te denken.

Marjolein is een vertrouwd gezicht op de Nicolaasschool en kent de school goed. Ze werkt er drie dagen per week als SMW’er en weet precies wat er leeft, zowel in de klassen als daarbuiten. Tijdens de jaarlijkse Lentekriebels-week worden de onderwerpen seksualiteit, voorkeuren en genderneutraliteit wat dieper behandeld in groep 6. School ervaart dat veel zesde groepers zich deze week ziek melden. Na gesprekken met ouders bleek dat zij seksuele voorlichting vanuit hun eigen culturele achtergrond vaak overbodig, niet passend of zelfs ongepast vinden. Daarom startte school in overleg met de ouders een pilot om het onderwerp op een voor iedereen geschikte manier aan te bieden.

Who am I?!

In samenwerking met Stichting Who am I?! ontwikkelden school en SMW een lessenreeks voor groep 6, bestaande uit een koffieochtend voor ouders, een themales voor groep 6 leerlingen en een afsluitende bijeenkomst voor ouders én leerlingen. Tijdens de koffieochtend ging Tiffany van Who am I?! met ouders in gesprek over seksuele opvoeding. Ouders blijken vaak terughoudend om dit met hun kinderen te bespreken. Ze kregen praktische tips over hoe en wanneer je dit gesprek op een ontspannen manier kunt voeren.

Ook de leerlingen zelf gingen het gesprek aan over verschillende vraagstukken, waarbij respect en elkaar steunen centraal stonden. Hoe steun je bijvoorbeeld een jongen die alleen maar vriendinnen heeft en door zijn klasgenoten homo wordt genoemd? Wat doe je als een kind wordt uitgescholden, omdat hij twee moeders heeft? Of wat doe je als je verliefd bent op een klasgenoot en een ander vraagt haar verkering? Het opent gespreksonderwerpen en leert de kinderen een eigen mening te vormen.

De lessenreeks sloten we af met een gezamenlijke bijeenkomst voor ouders en leerlingen met onder andere optredens van acteer-/rapgezelschap Kijk Je Kop! Op een interactieve en verfrissende wijze lieten zij ouders en leerlingen nadenken over de verschillen tussen mensen en hoe we ondanks die verschillen toch met elkaar kunnen samenleven in een bruisende stad als Rotterdam.

Open en positief

De lessenreeks was voor veel ouders een eyeopener. “Als ik zelf niet met mijn kind praat over dit soort onderwerpen, dan zullen zij hun informatie ergens anders vandaan halen, en ben ik de regie kwijt.” De leerlingen bleken verrassend ruimdenkender dan veel ouders hadden verwacht. Ze wisten al een hoop en gaven hierin respectvolle antwoorden. Ouders zijn gerustgesteld dat de school niet onnodig diep ingaat op de materie en dat respect hoog in het vaandel staat. Op school moet iedereen zich veilig voelen, ongeacht seksuele voorkeur.

“Als SMW-er heb ik met veel plezier een actieve rol gespeeld in de voorbereiding van deze driedaagse,” vertelt Marjolein enthousiast. “Samen met Tiffany van Who am I?! hebben we de lesinhoud vormgegeven. Daarna was ik bij elke bijeenkomst aanwezig om te ondersteunen in de gespreksvoering. Zo wilde ik ervoor zorgen dat ik, als vertrouwd gezicht, ook bij dit belangrijke onderwerp laagdrempelig en bereikbaar ben voor zowel ouders als leerlingen.”