Methodiek Fun2Learn maakt leren leuk

De methodiek Fun2Learn is een ultieme combinatie van bewegen en leren. ‘Je ziet het plezier bij de kinderen er vanaf spatten’, zegt kinder- en tienerwerker Abdel Acharki.

Zo weet de 7-jarige Nouh nu exact uit welke hoeveelheden water, meel en suiker de pannenkoeken van zijn moeder zijn gemaakt. En begrijpt hij ook de logica van de verhoudingen. Maar de middag begon met een balspel en daarna zijn ze samen met Abdel aan het meten en wegen gegaan. ‘We variëren per groep ons aanbod’, zegt hij, ‘van rekensommen maken, woordenschat vergroten tot begrijpend lezen, en altijd gecombineerd met bewegen’.

Maatwerk

Projectleider interventie-ontwikkelaar Sanne van der Touw schreef de methodiek van Fun2Learn voor kinderen van 4 t/m 14 jaar volledig uit. ‘Methodisch werken betekent dat onze jeugd- en jongerenmakelaars eenduidig, structureel en doelgericht te werk kunnen gaan. Bij Fun2Learn staan de lessen in het teken van eerst sporten en dan leren. Sporten activeert de hersenen. Zo verwerken kinderen de schooldag, het vormt voor hen een uitlaatklep, ze laden op en maken plezier. Hierdoor leren zij niet alleen beter, maar beklijft de lesstof ook goed. De jeugd- en jongerenwerkers ontwikkelen elke les doelgericht, afgestemd op de leeftijdsgroep en het ontwikkelgebied wat deze kinderen nodig hebben. Zo leveren we als SOL echt maatwerk.’

Meer dan leren en sporten

Wat zo bijzonder is aan Fun2Learn, zegt Sanne, is een combinatie van leren en sporten. Het is heel laagdrempelig op een plezierige wijze, waardoor kinderen op een prettige manier aan het leren zijn zonder dat hier de nadruk op ligt. ‘Daarnaast leren zij samenwerken en spelenderwijs ook allerlei sociale vaardigheden, dat is mooi om te zien.’