Rotterdams Hitteplan 1.0: een stap naar betere bescherming tegen hitte

Steeds vaker krijgen we te maken met warme en langdurige hitteperiodes. Dat brengt risico’s met zich mee voor inwoners, vooral voor ouderen, kinderen en mensen met gezondheidsproblemen. Daarom hebben de gemeente Rotterdam, GGD Rotterdam-Rijnmond en verschillende zorg- en welzijnsorganisaties waaronder SOL op Heat Action Day (dinsdag 2 juni) het Rotterdams Hitteplan 1.0 ondertekend.

Samen voorbereid op hitte

Met het hitteplan maken de organisaties afspraken over hoe zij inwoners, cliënten, patiënten én medewerkers beter kunnen beschermen tijdens warme periodes. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het delen van hittewaarschuwingen, het werken met hitteprotocollen, het geven van voorlichting en het voorbereiden op extreme hitte. De deelnemende organisaties werken daarnaast samen binnen het Rotterdams Hittenetwerk. Hier delen zij kennis en ervaringen en bereiden zij zich gezamenlijk voor op toekomstige hitteperiodes. Het Rotterdams Hitteplan sluit aan bij het Nationaal Hitteplan en wordt jaarlijks geëvalueerd en waar nodig aangepast.

SOL draagt bij aan een hittebestendig Rotterdam

Ook SOL speelt hierin een rol. “Tijdens hitte, maar ook kou moeten onze bewoners zich welkom en comfortabel voelen in onze Huizen van de Wijk”, vertelde directeur Ivo Brandsen tijdens de ondertekening. Door bewoners te informeren, signalen op te vangen en aandacht te hebben voor kwetsbare groepen, kunnen gezondheidsproblemen door hitte worden voorkomen. Bent u op zoek naar tips tegen de hitte? Klik dan hier voor het nieuwsbericht waarin we vertellen dat het hitteprotocol van kracht is.