Thuiszitter voorkomen!

Op een peuterspeelzaal in Delfshaven was veel bezorgdheid over een peuter van 2 jaar; kan de peuter met 4 jaar starten op een geschikte vervolgplek of loopt het risico om thuis te komen zitten? Voorschoolmaatschappelijk werker Vitoria ging in gesprek met diverse professionals en de ouders van de peuter.

Vitoria werkt als Voorschoolmaatschappelijk werker op een peuterspeelzaal in Delfshaven. “Ik werk hier nauw samen met de pedagogisch medewerkers”, vertelt ze. Op de groep liet een peuter van 2.6 jaar een andere ontwikkeling zien dan zijn leeftijdsgenoten. De pedagogisch medewerkers uitten hun zorgen en bespraken die met de ouders, de orthopedagoog en Vitoria.

“Ook de ouders maakten zich zorgen en hebben direct een afspraak gemaakt bij het CJG Rijnmond”, licht Vitoria toe. “De kinderarts heeft de peuter aangemeld voor een psychiatrisch onderzoek, wat leidde tot een voorlopige diagnose en een advies. Vervolgens heb ik het gezin aangemeld bij het wijkteam, wat hen hielp bij het vinden van een passende instelling voor de peuter”.

Ook op de peuterspeelzaal hebben ze van alles gedaan om de peuter te stimuleren in zijn ontwikkeling. De pedagogisch medewerkers, de orthopedagoog, Vitoria en de logopediste boden de peuter een duidelijk dag routine aan en zetten Floorplay en sensorische integratie therapie in. Daarnaast boden zij de ouders psycho-educatie aan, zodat zij beter begrijpen hoe zij hun kind kunnen ondersteunen.

Samenwerking cruciaal

De jongen is inmiddels 4.1 jaar en ging vorige week van start bij een structuurgroep, waarbij een individuele aanpak en het bieden van structuur centraal staan. “We waren allemaal opgelucht toen we hoorden dat er een plek voor hem was gevonden”, vertelt Vitoria.

Het verhaal van Vitoria en de peuter illustreert mooi hoe samenwerking tussen verschillende professionals en ouders cruciaal is in de vroege signalering en ondersteuning van kinderen met ontwikkelingsproblemen.